دلیل گرفتگی رگ گردن چیست؟ | درمان گرفتگی عضلات گردن و اسپاسم گردن

  • 26 فروردین 1401
  • صفر نظر
  • ارتوپد

 

گردن درد یا به اصطلاح گرفتگی رگ گردن، یک مشکل رایج در میان تمامی گروه‌های سنی است. ماهیچه‌های گردن ممکن است به دلیل وضعیت نامناسب تحت فشار قرار گیرند ( چه خم شدن روی رایانه یا خم شدن روی میز کار). آرتروز نیز یکی از علل شایع گردن درد است. به ندرت، گردن درد می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل جدی‌تر باشد. اما اگر گردن درد همراه با بی‌حسی یا از دست دادن قدرت در بازو‌ها یا دست‌ها همراه باشد، باید به پزشک مراجعه کنید. گرفتگی عضلات گردن یا به اصطلاح گرفتگی رگ گردن، بسته به علت آن، ممکن است از روز‌ها تا سال‌ها طول بکشد. علل شایع عبارتند از: استئوآرتریت، تنگی نخاع، فتق دیسک، فشار عصبی، استرس و فشار روحی و جسمی، وضعیت نامناسب بدنی، تومور‌ها و سایر شرایط مربوط به سلامتی. 

 

 

گرفتگی رگ گردن چیست؟

گرفتگی رگ گردن دردی است که در ستون فقرات زیر سر، یا در اطراف آن قرار دارد که به ستون فقرات گردنی معروف است. گردن درد یکی از علائم رایج بسیاری از آسیب‌ها، و شرایط پزشکی مختلف است.

ممکن است گردن درد محوری (که بیشتر در گردن احساس می‌شود) یا درد رادیکولار (درد به نواحی دیگر مانند‌ شانه‌ها یا بازو‌ها کشیده می‌شود) داشته باشید. این درد می‌تواند حاد (از یک روز تا ۶ هفته طول بکشد) یا مزمن (بیش از ۳ ماه تا سال طول بکشد)باشد.

گرفتگی رگ گردن در صورت عدم درمان، می‌تواند در فعالیت‌های روزانه اختلال ایجاد کند، و کیفیت زندگی شما را کاهش دهد. 

 

علائم گرفتگی رگ گردن چیست؟

گرفتگی رگ گردن بسیار شایع است. از هر سه نفر، حداقل یک نفر سالی یکبار دچار این عارضه می‌شوند. این موضوع در زنان شایع‌تر از مردان است، و با افزایش سن احتمال ابتلا به آن افزایش می‌یابد.

گرفتگی رگ گردن و درد ناشی از آن را می‌توان به اشکال زیر تجربه کنید:

  • درد مداوم گردن
  • درد کوبنده یا سوزش
  • گردن با کوچکترین فشار درد می‌گیرد
  • گردن درد به همراه سردرد و بی‌حسی یا گزگز در یک یا هر دو بازو
  • سفت شدن عضلات گردن
  • شرایطی که هنگام کار با کامپیوتر، رانندگی یا انجام کارهای دیگر، باید سر خود را به شکل خاص نگه دارید تا درد نگیرد.
  • گرفتگی یا اسپاسم عضلانی
  • مشکل در حرکت گردن یا سر
  • سردرد 

 

دلایل گرفتگی رگ گردن چیست؟

بسیاری از مسائل و آسیب‌ها مختلف می‌توانند باعث گردن درد شوند. شرایطی که ممکن است باعث درد گردن شود عبارتند از:

  • افزایش سن: شرایط مخرب مانند استئوآرتریت (ساییدگی غضروف مفصل) و تنگی ستون فقرات (تنگی فضا‌های ستون فقرات) می‌تواند با افزایش سن منجر به گرفتگی عضلات گردن  و کردن درد شود. با گذشت زمان، استرس و حرکت می‌تواند منجر به انحطاط دیسک ستون فقرات شود و باعث فتق دیسک یا فشار دادن عصب شود.
  • آسیب: ضربه ناشی از حرکت ناگهانی گردن یا سر و برگشت در جهت مخالف (فشار شلاقی) می‌تواند باعث درد و گرفتگی رگ گردن شود. ماهیچه‌ها، رباط‌ها، دیسک‌ها، مفاصل مهره‌ای و ریشه‌های عصبی در طناب ستون فقرات در گردن می‌توانند در آسیب‌های ترومایی تحت تأثیر قرار گیرند.
  • استرس ذهنی: سفت کردن عضلات گردن به دلیل تنش، معمولاً باعث درد و گرفتگی رگ گردن می‌شود.
  • فشار فیزیکی: استفاده بیش از حد از عضلات گردن در حین انجام حرکات تکراری یا فعالیت‌های شدید، می‌تواند منجر به درد و گرفتگی رگ گردن شود.
  • شرایطی که بر تعادل ستون فقرات تأثیر می‌گذارد: وضعیت نامناسب بدنی (مانند نشستن برای مدت طولانی بر روی صندلی، رانندگی و وضعیت نامناسب بدنی هنگام استفاده از رایانه)، اضافه وزن و عضلات ضعیف شکم، همگی می‌توانند بر وضعیت ستون فقرات تأثیر بگذارند و به درد گردن کمک کنند.
  • رشد: در موارد نادر، توده‌هایی از جمله تومور، کیست و خار استخوانی می‌توانند باعث درد گردن شوند. 

 

 

به طور کلی می‌توان به موارد زیر برای دلایل بروز گرفتگی عضلات گردن یا به اصطلاح گرفتگی رگ گردن اشاره کرد:

  • وضعیت بدنی نامناسب
  • حرکت تکراری در ناحیه گردن
  • عادات بد خواب
  • دندان قروچه کردن
  • حمل یک کیف یا کیف دستی سنگین
  • اعصاب خرد شده
  • آسیب های ورزشی یا آسیب های دیگر
  • تصادفات رانندگی با شدت زیاد
  • آرتروز
  • عفونت
  • تومورها
  • یک مهره شکسته یا فرو ریخته که می تواند به پوکی استخوان مربوط باشد
  • دیسک لیز خورده (فتق).
  • فیبرومیالژیا
  • فضاهای باریک در ستون فقرات شما ( تنگی ستون فقرات ) 

 

گرفتگی رگ گردن چگونه تشخیص داده می‌ شود؟

پزشکان نوع درد گردن یا به اصطلاح، گرفتگی رگ گردن را با معاینه فیزیکی، و بررسی سابقه پزشکی شما می‌توانند تشخیص ‌دهند. پزشک گردن شما را معاینه کرده و حرکت می‌دهد، تا منشا درد را پیدا کند و مشکلات حرکتی را تشخیص دهد. پزشکان همچنین قدرت و رفلکس عضلات شما را بررسی می‌کنند. پزشک شما در مورد آسیب‌های قبلی گردن که ممکن است باعث آسیب یا فتق دیسک شده باشد، سؤال خواهد کرد.

برای تشخیص علت گرفتگی رگ گردن، پزشک ممکن است از آزمایش‌های تصویربرداری مانند اشعه ایکس، تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) یا توموگرافی کامپیوتری (CT) استفاده کند. این آزمایش‌ها می‌توانند آسیب و سایر مسائل را در استخوان‌ها و بافت‌های اطراف گردن شما نشان دهند.

سایر آزمایشاتی که ممکن است پزشک شما تجویز کند عبارتند از: الکترومیوگرافی و میلوگرام. این آزمایش‌ها با دقت بیشتری به دیسک‌های ستون فقرات، و خود ستون فقرات نگاه می‌کنند، و در نتیجه عملکرد اعصاب و پاسخ عضلانی و منبع درد را بررسی می‌کنند. 

 

گرفتگی رگ گردن چگونه درمان می‌ شود؟

درمان گرفتگی گردن بسته به علت آن متفاوت است. هدف آن تسکین درد و بهبود عملکرد گردن است. درمان‌ها می‌تواند شامل دارو‌هایی به نام شل‌کننده‌های عضلانی، فیزیوتراپی، گردن‌بند یا کشش درمانی باشد. در شرایط نادر، ممکن است نیاز به تزریق کورتیزون یا حتی جراحی نیز داشته باشید.

درد ناشی از گرفتگی رگ گردن شما معمولاً در عرض چند روز از بین می‌رود. برای تسکین درد از دارو‌هایی مانند استأمینوفن، آسپرین یا ایبوپروفن استفاده کنید. برای کمک به کاهش تورم، برای ۲ تا ۳ روز اول یک کیسه یخ روی گردن خود قرار دهید. پس از آن، از گرمای مرطوب مانند دوش آب گرم یا پد گرم‌کننده برای کمک به التیام آن استفاده کنید. همچنین تمریناتی وجود دارد که می‌توانید در خانه (یا جلوی کامپیوتر در محل کار) انجام دهید تا به آرامی عضلات گردن خود را کشش دهید. 

 

 

همچنین می‌توانید برای درمان گرفتگی گردن و تسکین کوتاه مدت به پزشک مراجعه کنید یا ماساژ گردن بگیرید.

 درمان‌های استاندارد برای این مشکل عبارتند از:

  • دارو‌هایی از جمله دارو‌های ضد التهابی غیر استروئیدی برای کاهش درد و التهاب، و شل‌کننده‌های عضلانی برای کمک به روند بهبودی.
  • فیزیوتراپی (تمریناتی برای کشش و تقویت عضلات و تاندون‌های گردن).
  • تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست. در این روش با ایجاد اختلال در سیگنال درد بوسیله یک جریان الکتریکی سطح پایین، که روی پوست نزدیک اعصاب ایجاد‌کننده درد اعمال می‌شود، درد را کاهش می‌دهد.
  • کشش برای تسکین درد با استفاده از وسایل بادی.
  • تزریق استروئید در نزدیکی ریشه‌های عصبی برای کمک به تسکین درد و التهاب.
  • جراحی برای ترمیم دیسک‌های ستون فقرات فشرده یا آسیب دیده، یا جوش دادن برخی از مهره‌ها در ستون فقرات. 

 

برای تسکین گرفتگی رگ گردن در خانه چه کار کنم؟

پزشک یا فیزیوتراپ شما، می‌تواند اقداماتی را که می‌توانید در خانه برای تسکین و درمان گرفتگی گردن انجام دهید را به شما توصیه کند. این‌ توصیه‌ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • استفاده از کمپرس یخ برای 3 روز اول، و گرم برای الباقی دوره درد
  • انجام حرکات کششی یا ورزش‌های ملایم
  • مصرف دارو‌های بدون نسخه برای تسکین درد و التهاب مانند آسپرین یا ایبوپروفن
  • استراحت كردن
  • توقف موقت فعالیت بدنی

استراتژی‌های بلند مدت برای کاهش گردن درد عبارتند از:

  • سیگار را ترک کنید. سیگار به ساختار استخوان آسیب می‌رساند و روند بهبودی را کند می‌کند
  • اگر چاق هستید وزن کم کنید
  • سطح استرس خود را کاهش دهید. پیاده روی کنید، مدیتیشن کنید، ماساژ بگیرید، کلاس یوگا را امتحان کنید، ورزش کنید.
  • ورزش‌هایی را انجام دهید که عضلات گردن و‌ شانه شما را تقویت می‌کند

همانطور که قبلا اشاره شد، اسپاسم گردن یا گرفتگی رگ گردن، زمانی رخ می‌دهد که عضلات گردن شما به طور ناگهانی و غیرارادی سفت شوند. گردن شما دچار درد، و سفت می‌شود که احتمالاً بر توانایی چرخاندن سر تأثیر می‌گذارد. یک حرکت ناهنجار گردن یا تنش عضلانی مرتبط با استرس، اغلب باعث ایجاد اسپاسم عضلات گردن می‌شود. در ادامه چند روش سریع برای تسکین درد گردن را مرور می‌کنیم. 

 

انجام حرکات کششی

سعی کنید عضلات اسپاسم گردن خود را شل کنید. کشش ممکن است یک روش مؤثر برای شل و نرم کردن ماهیچه‌های شما باشد که در هنگام اسپاسم سفت می‌شوند.

حرکات کششی را انجام دهید که عضلات جانبی گردن شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. یکی از راه‌های انجام این کار این است که ‌شانه‌های خود را در جای خود نگه دارید و گوش خود را به سمت ‌شانه خود متمایل کنید تا زمانی که احساس کشیدگی در کنار گردن خود داشته باشید. اگر حرکت خاصی باعث درد بیشتر شد، آن را متوقف کنید و به آرامی حرکت دیگری را امتحان کنید. 

 

ماساژ بگیرید

ماساژ درمانی می‌تواند به آرامش شما کمک کند، و در نتیجه ممکن است عضلات سفت شما را آرام کند، و درد ناشی از اسپاسم عضلات گردن را کاهش دهد. فشار ملایمی که بر روی نقاط سفت و حساس گردن شما وارد می‌شود، ممکن است تنش را از عضلات منقبض شده آزاد کند، و باعث تسکین و بازگرداندن دامنه حرکتی به گردن شما شود. 

 

از کمپرس سرد و گرم استفاده کنید

سرما درمانی می‌تواند التهاب موضعی گرفتگی رگ گردن را کاهش دهد، که ممکن است به تسکین درد ناشی از اسپاسم گردن شما کمک کند. یک کیسه پلاستیکی را با یخ و مقداری آب پر کنید، و آن را در یک حوله نازک بپیچید، سپس آن را روی ناحیه دردناک گردن خود فشار دهید.

همچنین ممکن است از طریق گرما درمانی نیز، تسکین پیدا کنید. یک حوله گرم را، روی ناحیه حساس گردن خود قرار دهید. اگر برایتان مقدور است، زیر دوش بایستید تا جریان ملایمی از آب گرم به گردن شما برخورد کند. گرما می‌تواند جریان خون را در ناحیه آسیب دیده افزایش دهد، ماهیچه‌ها را شل کند و درد شما را تسکین دهد.

پیشنهاد میشود استفاده از کمپرس یخ یا گرم را برای درمان گرفتگی گردن، بصورت 15 دقیقه، و هر 2 ساعت یکبار انجام شود، تا خطر آسیب پوست را کاهش دهید. 

استراحت کنید

گرفتگی عضلات گردن شما ممکن است نشان دهنده این باشد که گردن شما به شکلی که نباید حرکت کرده است، و عضلات منقبض شما احتمالاً به استراحت نیاز دارند. یکی از راه‌های استراحت و آرامش عضلات گردن این است که به پشت دراز بکشید، و یک بالش گردنی را زیر سر خود قرار دهید، و یک بالش هم زیر زانو‌های خود قرار دهید. مدتی را به همین شکل استراحت کنید. 

 

چه زمانی باید با پزشک تماس بگیرم؟

اگر گردن درد دارید که در کار یا سایر فعالیت‌های روزانه اختلال ایجاد می‌کند، با پزشک خود تماس بگیرید.

در موارد نادر، گردن درد می‌تواند نشانه اورژانس پزشکی باشد. اگر گردن درد شما به همراه موارد زیر اتفاق افتاد، نیاز به مراقبت‌های پزشکی فوری دارید:

  • گردن درد شما بعد از تصادف ایجاد شود.
  • با بی‌حسی یا سوزن سوزن شدن در بازو‌ها، ‌شانه‌ها یا پا‌ها اتفاق می‌افتد.
  • با ضعف در پا‌ها یا از دست دادن هماهنگی در بازو‌ها یا پا‌ها رخ می‌دهد.
  • شامل سردرد، سرگیجه، حالت تهوع یا استفراغ است.
  • شامل از دست دادن کنترل روده یا مثانه است.
  • باعث قفل شدن گردن شود.
  • با لرز، تب یا کاهش وزن غیرقابل توضیح رخ می‌دهد.
  • در هنگام استراحت یا حرکت به همین شکل باقی می‌ماند.
  • به دارو‌های بدون نسخه پاسخ نمی‌دهد.
  • میزان درد بعد از یک هفته کاهش نمی‌یابد.

 

چگونه می‌ توان از گرفتگی رگ گردن جلوگیری کرد؟

برای رفع گرفتگی رگ گردن، وضعیت بدنی خود را اصلاح کنید. بنشینید یا بایستید و‌شانه‌های خود را مستقیماً روی باسن، و سر خود را صاف کنید. صندلی یا میز خود را طوری تنظیم کنید که ‌مانیتور کامپیوتر شما در سطح چشم باشد. هنگام استفاده از رایانه استراحت‌های مکرر داشته باشید.

گوشی خود را بین گوش و ‌شانه خود قرار ندهید. به جای آن از بلندگو یا هدست استفاده کنید. همچنین سعی کنید کیف‌های سنگین با بند ‌شانه حمل نکنید. اگر با گرفتگی عضلات گردن از خواب بیدار می‌شوید، بالش دیگری را امتحان کنید. بهترین حالت خوابیدن خود را پیدا کنید، و سعی کنید در صورت ممکن زیر گردن شما هنگام خوابیدن پر باشد. خوابیدن به پشت یا پهلو( نه رو به شکم)، به عضلات و رباط‌های گردن اجازه می‌دهد تا استراحت مورد نیاز خود را دریافت کنند.